31 december 2014

Mitt år 2014

Allmänt

Året började verkligen bra. Jag satte upp mål med tränare för Albertino och mig. Målen var att debutera LA:1 och komma ut på hopptävlingar och få bra rundor i lägre höjder på bottarplan. 
På våren började jag träna 1 gång/veckan för dressyr - och hopptränare.
Dressyren gick verkligen sjukt bra, vi började träna mer på förvändgalopp andra rörelse. Jag fick också till på träningarna fina lägningar i traven, han visade både mig och min tränare att han hade ett steg som vi inte tidigare fått fram. Vi blev glatt överraskade! Vi tränade också på att få en högre och bärigare form och aktiva bakben. Vilket som jag också tycker jag lyckades riktigt bra med, att verkligen nu börja använda benen mer och rida honom. Det behövs en annan form och en bättre rytm när man kommer upp i LA men tyckte vi klarade av detta bra efter mycket träning förstås.
Hoppningen började lossna för oss efter ett tag. Började träna för en ny tränare, för att hon skulle förstå hur Tino fungerade fick hon hoppa honom. Resulterade i att hon ramlade av men han ser ju lättare ut än vad han är. Jag började lära mig hur jag skulle hoppa honom, att han ökar när jag sätter mig och därför skulle jag stå upp när jag hoppade honom. Vara lätt i handen hjälpte mig också att få ner tempot och hitta en rytm. Jag började hoppa lägre banor på 60, 70 cm med honom och det gick frammåt för varje träning. 

 
Tävlingarna
Jag och albertino gjorde våran LA:1 debut vilket gick otroligt bra! Var riktigt nöjd och stolt över Albertinos och mitt resultat. Vi klarade av alla rörelserna och han går verkligen in på tävlingarna till 110%. Han älskar att tävla och visa upp sig, vilket är till fördel i dressyren. Han är så lätthanterlig på tävlingarna. beter sig som min lilla bäbis (vilket han absolut inte gör hemm/på träningar) han är fokuserad på alla signalerna och vill bara göra rätt. Finns inget bus i honom då, bara fokus!

Vi gjorde också några starter i hoppning på bottarplan, 50, 60 och 70cm. Vet inte hur många nollor jag satte med honom? Han skötte sig extremt bra iallafall, bättre än på tävlingar men han är väll en sån häst som ger allt på tävlingar och passar på att busa på träningar. Tyckte att jag fick super rundor på de höjderna och hade som mål att till hösten gå upp en klass. 
 
 två nollor satte han samma dag i Åseda. Bästa hästen!


Skadorna

Jag ville gå upp och hoppa 80cm med honom. Gjorde detta på en klubbtävling men han bara stannade verkligen stannade med mig hur bra jag än red honom. Han ville inte över hindrena. Inte likt honom då han jagar efter hindern i vanliga fall.. Åkte till veterinären och hittade lite här och där. Jag trodde att allt berodde på en överansträngning av sträckning som han gjort för 1,2 veckor sedan men det visade sig vara det lilla. 
Det stora vi hittade var utslitna framknän och spatt i ena bakhasen. Veterinären förklarade att han inte skulle ha ont av ridturer i skogen men att hoppning var uteslutet och även dressyren där det blir ansträngande för bakbenet att jobba så mycket när han ska gå i den formen som jag vill. Jag valde att behandla honom och ha honom till att bara rida ute i skogen så länge han tycker det är roligt och inte har ont.
 
Han behandlades och vilades i 2 veckor. Fick sedan börja rida igång honom. skritta, sedan trava. 
 
Jag gick ut 9an och kom in på mitt gymnasiumval.
Det var verkligen skönt för mig att få slippa skolan, klassen och lärarna och hela den miljön. Jag var inte mobbad i klassen och jag är/var duktig i skolan. trivdes helt enkelt inte i klassen. Jag hade två kompisar i klassen och sen 500 andra grupper som mobbade varandra. Riktigt dålig stämning så det bästa som hänt mig är att jag gick ut grundskolan och splittrades med klassen, sorligt men sant. 

Sommarlovet
 
Jag vet inte i vilken ordning allt kom men här har ni allt i en liten blandad ordning:

FalsterboHorseShow, härliga hästtävlingar och dagar i skåne och danmark med familjen!

Började rida Ballarina eftersom Albertinos sakdor, vilket jag nu är mycket glad över. Utan henne skulle jag väl bara suttit och gråtit över att Albertinos och mins tävlingskarriär var över. fick istället roliga ridtimmar den sommaren! 

Blindtarmsinflammationen hände också.. Några jobbiga dagar på sjukhuset på sommarlovet när det var som varmast. En operation och 2 fina ärr och ett fult.. 

När jag kom hem från sjukhuset, då jag klarade av att stå upp med endast stöd av väggen, hade albertinos mage blivit större. Resulterade i att jag fick en ny sadel, en hoppsadel som var bedrövliig att rida i (tycker och tyckte jag ).
 
Säkert glömt massor av vad som hände detta sommarlovet men fick med lite, bättre än inget.

Började på gymnasiumet.
Är helt säker på att mitt gymnasiumval var rätt och trivs som fisken i vattnet där. Trevligaste klassen, skön stämning och superbra lärare. Jag har fått nya kompisar, som t.e.x. Bea! Jag har också sluppit all press med betygen som det var mycket i nian så det är mycket skönt. Lite tråkigt att behöva åka buss över 2 timmar varje dag men man vänjer sig.

Jag har också varit i strömsholm för första gången i mitt liv och besökt min kompis, Emma. Stor och fin ridanläggning och ett jättevackert slott.

Jag har lärt känna Ballarina mer och mer och ridit henne i några månader nu.
 
 
Jag har förändrats som person, blivit positivare och gladare. Tror att det beror på att jag nu bara umgås med personer jag tycker om. Svårt med klassen och det där innan, gick inte att komma ifrån men nu kan jag välja vilka jag umgås med och i skolan har jag sköna klasskompisar att hänga med.

Hoppas att ni har haft ett lika underbart år!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress