30 december 2014

Beröm mer

Allmänt



Först var jag ute med Tino i skogen. Han var pigg idag, bara i hagen så märktes det verkligen på honom. Jag tycker ändå att han kändes rätt avslappnad, det märks verkligen skillnad nu när jag rider med hans gamla hederliga sadel. Jag kunde hålla han i skritt och trav idag, han tog ett eller två galoppsprång men han hade inte springiga små korta steg och det är det viktigaste.


Världens snällaste häst (enligt mig)

Ballarina red jag sen och det gick både bra och dåligt. Hon var vaken idag och kikade på lite saker. Vissa stunder kändes det som hon bara hade huvudet i vädret o blev lite springig medans hon kunde gå i form och arbeta längre stunder också. Jag tyckte att jag fick rida henne mycket idag. Hon bjöd inte till sådär som hon kan göra ibland men fick klapp och beröm när hon var duktig emellanåt. 

Beröm är viktigt och får inte glömmas bort. Ibland är hästmänniskor duktiga på att tillrättavisa hästar och glömmer helt bort att berömma. För att få hästen att tycka det är roligt och vara positiv till att arbeta behöver man visa hästen att den gör rätt med beröm minst lika ofta som man visar hästen att den gör fel. Annars blir det nog rätt lätt att hästen bara kopplar ridpassen med något negativt. 
Oftast så är det ju inte ponnyn eller hästen som gör fel utan ryttaren. Jag vet inte riktig hur jag ska rida Bella ibland när hon bara kikar hela tiden så det är ju  mitt "fel" eller mitt ansvar att se till att hon blir fokuserad på arbete igen. Det är inget man kan bestraffa henne för. Ibland finns det de gånger som hon frusit fast och då behövt pet i rumpan med spöt för att hon inte lyssnat för skänkeln. Det finns också vissa små busponnysar som stannar på hindren ibland fast man ridit de helt perfekt. Men oftast oftast så är det ryttarens fel när hästen gör "fel"..

Nu kollar jag på sammandraget från världscuphoppningen i Belgien. Om inte ni gör det så tycker jag att ni ska sätta på tvn nu. 

Amalia

Jättefin blogg!
Sv: Haha ja godis och sånt kan väl kanske jag också dra ner lite på men man måste unna sig också ;)

Svar: Haha ja :)
Annie Johansson

Unn & Nicole

Hej, du har en riktigt fin blogg och du skriver verkligen sjukt bra inlägg!
Det hade varit super snällt om du kikade in på vår blogg och kanske lämnade en liten kommentar också! Puss & Kram.

Http://unic.spotlife.se

Svar: Tack :) ja, visst!
Annie Johansson

Emma

Men vilken fluffig liten polle! SÖT! :)

Svar: Tack :), min nallebjörn ;)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress