31 juli 2015

Träningsplaner & mål

Idag ska jag träna för min favorit dressyrtränare. Jag gillar henne för att hon verkligen vågar säga till när jag rider dåligt. Hon ger bara beröm när det är bra. Vissa ridlärare, särskilt de som tränar yngre barn kan säga saker som "bra, men försök att tänka på att göra såhär.." medans min tränare hade sagt någoting i stil med "nej, nu rider du inte, du måste göra sähär..". Inget är fel men jag gillar inte att få beröm när jag rider dåligt, när jag själv känner att, nej, jag kan mycket bättre. Ibland när någon säger att "nej, du kan inte rida" så taggar det bara igång mig att motbevisa det och då rider jag som en stjärna;),( eller iallafall så bra jag kan.)
Det känns också bra att inte få höra att man rider bra när man rider dåligt. Då vet jag ju att min ridlärare vet att jag kan rida bättre än vad jag gör just då. 
Träningsplanerna: 
Rida övergångar. Jag vill träna på att få in 6 skrittsteg i travdiagonalen som ingår i LC:1. Jag vill också öva på avsaktningarna till trav från galopp.

Skänkelvikningar har jag lite svårt med ibland så det vill jag ha hjälp med idag.

Sedan kanske vi rider något program eller så kommer min tränare på någon bra övning som passar.
Mål:
Komma till en bra ridning och få till en bra framåtbjudning och takt. Ibland när han blir stark, het, dragig så lyssnar han inte på mina förhållningar och blir springig. Jag hoppas på en mjuk mun idag så jag får tillbaka honom bra. Fast han är pigg kräver han så mycket ridning.
Få till bra övrergångar, rida honom ner till den nya gångarten.
Få till bra skänkelvikningar. Känna att han tvärar utan att hamna före med bakbenen. Behålla frammåtbjudningen i skänkelvikningarna.
Få till en bra galopp. En rund och fin galopp med aktiva bakben.

Film! Pappa ska filma mig idag så jag hoppas verkligen att det blir en film. Ibland filmar han när han har pausat filmen och tror att det är paus när det är play = en film på grus. 
Jag redigerar filmen idag/imorgon och lägger ut den här imorgon tillsammans med en utvärdering av träningen.

Jag glömde bort att visa Albertinos snygga outfit igår. 

Funderar lite på vilken outfit det blir idag. Kanske samma fast med 4 lindor. (De andra två var blöta igår) Jag tar nog.. en beige regnjacka, haha, och svarta ridbyxor. Eller kanske en röd regnjacka.. vi får se.

Nu ska jag lära pappa att filma med min mobil och fixa till mig och Tino inför dagens träning. Vi hörs!
Tuva

Låter som bra planer och mål, kram!

Svar: Tack så mycket, kram :)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress