Jag åt en jättegod cheesecake hos Agnes för ett tag sedan. Jag fick receptet av henne och bakade cheesecaken igår. Idag gjorde jag toppningen. Tänkte dela med mig av receptet på denna goda cheesecake.

Malterses-cheesecake

Ingredienser:
1/2 paket digestivekex 
50g smör

3 äggvitor 
3äggulor
1 dl socker
300g philadelphiaost 
1msk vaniljsocker 
4dl grädde 
2 påsar med malterses 


Toppning:
200gram mjölkchoklad med daim-smak
1/2 dl grädde 
3 msk smör

Gör såhär:

Börja med bottnen till cheesecaken.
Smält magarinet i en kastrull.
Lägg digestivekexen i en plastpåse och banka de till smulor med exempelvis en brödkavel. Häll digestivekexen i kastrullen och rör ihop smöret och kexen. Platta ut i en rund form med avtagbara kanter, minst 25cm.

Dela äggen. 
Lägg äggulorna i en större bunke och äggvitorna i en mindre bunke. 
Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna. Vispa till en ljus och pösig smet. Blanda därefter ner  philadelphiaosten med en sked. (Ej elvisp)

Vispa grädden i en tredje bunke
Vispa grädden tills den blir fluffig och bildar toppar. 

Vispa äggvitorna
Skölj först noggrant av vispen, sedan vispar du äggvitorna till ett hårt och bort skum. Du ska kunna hålla skålen uppochner utan att det ramlar ut när äggvitorna är färdig vispade.
Blanda försiktigt med en sked ner äggvitorna i den stora bunken med äggvitorna, sockret och philadelphiaosten.  

Blanda ner maltersesen i grädden.
Blanda sedan försiktigt ner grädden i den stora bunken. 

Häll upp smeten i formen och ställ in i frysen. 
Den behöver stå ungefär 5timmar i frysen för att stelna helt. 

Toppningen
Denna ska du göra när cheesecaken har fryst eller innan servering.
 Dela chokladen i bitar. Värm upp grädden och smöret i en kastrull. Tag bort från plattan när det precis börjat koka. Häll i chokladen och rör runt tills allt har smält. Låt den svalna en stund och bred den sedan över cheesecaken. 

Ta fram kakan minst en kvart innan servering. 


Tips: 

Oftast säljs philadelphiaosten i 200grams förpackningar. Jag brukar därför ha 400 gram ost i min cheesecake istället för 300gram. Då blir det mer ostsmak och godare enligt mig.

Om du vill ha digestivekex upp på kanten av cheesecaken, tryck ut digestivekex-smeten på kanterna. Det kan vara extra snyggt ibland.

Om det blir smet över går de bra att hälla smeten i muffinsformar. Då får man små portionscheesecakes. Jag märkte att det blev väldigt mycket smet, lagom till en 28 cm form som jag hade men lite för mycket för en 25cm. 

Ett annat tips är att göra själva cheesecaken dagen innan eftersom den ska stå i frysen ganska länge (5h). Toppningen går fort att göra, 2 min så jag tycker man kan vänta med att göra den till serveringen. 

Det går jättebra att byta ut maltersesen och daim-mjölkchokladen mot andra choklad- eller godissorter.
Divorce your horse

Vad gott det ser ut!! :)

Svar: Tack :)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress