Precis som vanligt red jag ett pass med Albertino idag. Efter några lugna dagar blev det ett pass på banan. Mest blev det ett joggingpass där Albertino bara fick sträcka på sig men jag jobba desto mer. Jag jobbade med att ha mitt bäckene i rätt position i högergaloppen. I slutet gjorde jag några långsidor i mellangalopp och testade även på den förvända galoppen. Albertino kändes väldig fräsch och fin så jag travade av honom efter 45minuter och hoppade av. När jag hade hoppat av såg jag att han hade torkat blod från båda näsborrarna. Jag blir såklart orolig, ropar dit föräldrarna och torkar bort blodet. Först tänker jag att jag bara har ridit honom för hårt och att det inte är så farligt. Albertino kändes ju pigg och bra. Sedan går jag in på internet och läser lite mer om vad som orsakar näsblod på hästar, och från säkra källor hittar jag att det kan vara tumörer, dåliga lungor och andra allvarliga saker. Detta gör mig såklart mycket oroligare även fast lungorna lät väldigt fina under ridpasset. Nu ska jag avvakta och se hur Albertino är imorgon, om han blöder mer när jag rider honom eller är som vanligt. Såklart kan det vara mindre allvarliga saker som att slemhinnorna är lite inflammerade och att ett blodkärl brast, eller att det kom blod utan orsak. Dock är jag lite rädd att det är lugblödning då blödningen kom under ansträning, men lungorna lät väldigt fina under ridpasset.

Det är många tankar som snurrar i huvudet ikväll men det är skönt för mig att skriva av mig här och få en klar överblick över situationen. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress