29 maj 2016

Min kväll på akuten

Igår slutade min dag med ett besök på akuten. Först var jag och annordnade ponnyridning på förmiddagen tillsammans med några vänner från klubben. Ponnyridningen gick väldigt bra och det blev en stor förtjänst. Det som gick mindre bra med ponnyridningen var att jag blev väldigt trött, men det var inte något jag brydde mig om.

Jag frös ganksa kraftigt när jag åkte hem från ponnyridningen och hemma så skakade jag, men jag tänkte bara att det var mina vanliga symtom av allergin och att det skulle gå över frammåt kvällen när pollenhalterna gått ner något. Jag lyckades somna och sova i 45 minuter. När jag vaknade så hade jag dock jättesvårt att andas genom munnen och saliven gick knappt att svälja. Mamma fick ringa till sjukvårdsrådgivningen då jag såklart inte kunde prata eftersom jag inte fick någon luft via munnen. Hen som svarade tycker att jag inte behövde komma in om mina läppar inte var blåa. Hen envisade sig också med att tycka att jag skulle svara på hens frågor som jag inte kunde, hur mycket jag än försökte. Jag gillar inte att få dessa bemötande av sjukvårdsrådgivningen och med facit i hand hade det varit bäst om de hade skickat ut en ambulans till mig. Efter att ha pratat med en trevligare person på sjukvårsrådgivningen fick jag åka in till barnakuten och bli omhändertagen där.

Jag kommer inte ihåg så mycket från första timmen på barnakuten eller på vägen in till akuten eftersom jag var ganska borta. All min energi gick åt till att andas in och ut genom näsan och jag var helt utmattad.

På akuten blev jag iallafall behandalad för hästallergi och astmaattack och efter en timme blev det bättre, tack vare inhalatorn. Det visade sig även att jag hade över 38 graders feber. Doktorn sa att det var en akut astmaatack som antagligen orsakas av en kombination av björkpollen och häst. 

Efter några timmar så återgick andningen till det normala och jag fick åka hem med mycket tabletter och glass i magen. Jag älskar att personalen på barnakuten alltid frågar om glass, minst en gång i timmen och då kan man ju inte tacka nej. Hemma så försvann även min feber då jag slutade att frysa. 

Idag fick jag ta dubbla allergitabletter och jag har andas bättre. Jag får alltid något ansträngande andning när jag är allergisk, men sålänge jag inte har astmaatacker så är jag glad.

Nu skall jag bara rida på kvällen och undvika att vara med hästarna när pollenhalterna är för höga.
Karoline

Men nej vad obehagligt och läskigt, vilken värdelös person som svarade :( Klart man ska få snabb hjälp om man inte kan andas, om läpparna blir blå så är det ju nästan för sent.
Kram

Svar: ja, ibland så vet jag faktiskt inte hur dom egentligen tänker. Jag fick ett likanande svar när jag hade akut blindtarmsinflammation.
kram till dig också!
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress