För mig är julen en underbar högtid men det är många som inte tycker detsamma och inte delar samma erfarenheter som mig. Jag har alltid tyckt om julen. jag förknippar julen med vintern och snön som gör att man kan galoppera på snötäcka åkrar och åka skidor. Det är också väldig vackert med snön. Julklappar, julbak, julbord, pepparkashus, julpyn och släkten och mina nära och kära förknippar jag även julen med. I hela mitt liv har jag älskat julen, antagligen eftersom det för mig innehåller allt jag tycker om: baka, rida, åka skidor, spela spel med släkten m.m. 

Gemenskapen är för mig det viktigaste under julen. Jag träffar släkt som jag inte annars träffar särskillt många gånger under året. Vi umgås och har trevlig ihop vilket såklart är jätteroligt. Dock finns det de personer som inte har någon att fira jul med. Jag tänker på gamla som inte har några barn och sitter ensamma under självaste julafton. Kanske sörjer de sina vänner som gått bort och kanske även deras partner. För dessa förknippas inte julen med glädje, utan med sorg och ensamhet. Mina tankar går även till de som har förlorat en familjemedlem eller en nära vän och som får känna en saknad till en person under hela julfirandet. Tänk de människor som får fira julen på en kyrkogård. Tänk på alla barn som är sjuka under julen. Alla som ligger inlagda på sjukhusen med allvarliga sjukdomar, kanske tillochmed livsfarliga. Många firar julen på sjukhus med en dödsjuk, syster, bror, farmor, far eller någon annan i sin närhet. Man skall även komma ihåg att olyckor, ex bilolyckor även inträffar under julafton. Ge bort ett julgåvobevis för att förverkliga sjuka barns drömmar på http://www.minstoradag.org/stod-oss/ge-bort-ett-julgavobevis/.

Det finns de som inte bara saknar någon att fira jul med, det finns även de personer som saknar ett hem. Ett varmt hus med julgran och jupynt skulle aldrig denna person drömma om men kanske denna person önskar sig att få någon uppmärksamhet, omtanke och kärlek från någon eller några personer i vårt samhället. Kanske skulle en pepparkaka eller två förgylla denna människans dag. Jag vill passa på att ge ett stort tack till alla som jobbar hjälper våra hemlösa i Sverige. För ni som är intresserade kan gå till denna sida och läsa mer om arbetet för hemlösa på denna länk: http://hemlosa.se/, eller skänk en julgåva här-http://hemlosa.se/julklapp/.

För mig är det alltid lika trevlig att fira jul med min familj och släkt men tyvärr kan det kännas riktigt obehagligt och otäck för barn som firar julen med någon förälder, släkting eller närstående som dricker för mycket. Alkohol under julen är tyvärr något som hör till för väldigt många men jag står för att alla borde fira en vitjul i barns sällskap. Julen är barnens högtid och jag tycker att vi ska göra den så trygg som möjligt för dem. Jag skulle aldrig dricka framför mina barn. Även fast du inte tycker att någon dricker för mycket under ert julfirande kan barnen uppleva ett obehag. Ni kanske bara blir lite gladare med lite sprit i kroppen. Även fast alkoholen för er tycks ge en positiv effekt kan barnen tycka illa om att deras förälder beter sig på ett annorlunda sätt än vanligt. Vill du hjälpa någon som dricker för mycket eller få hjälp själv?, klicka då in på länken: https://alkoholhjalpen.se/. Vill du skriva under på att du skall fira en vi jul gör du detHÄR( 
http://www.vitjul.se/).

En verklig berättelse publicerad på http://www.vitjul.se/berattelse/julen-ar-installd/.

Julen är inställd
En väldigt full mamma ringde precis och berättade att julen är inställd, ingen julmat är köpt, inga paket, ingen gran, ingenting

Hon har varit så stressad och inte hunnit, när jag blev ledsen så blir hon arg och säger att jag kräver så mycket. Sanningen är den att mamma varit så full att hon inte kunnat göra någonting

Hemma hos mig bor bara jag och min mamma och jag är van med jular utav allt för mycket starkvins glögg, äggtoddy och bränd julmat. Men klapparna, pyntet och maten finns där i alla fall, julen finns där. I år kommer jag sitta inne i mitt rum med datorn och kolla på när folk lägger upp bilder ifrån facebook på deras jular med stora släkten och tomten medan mamma ligger på soffan i vardagsrummet halvt utslagen.

Allt för många barn/ungdomar sitter i min sits och jag tycker att alla som firar jul med barn/ungdomar inblandade har som skyldighet att ha en vit jul. När jag själv blir äldre och får barn tänker jag alltid spendera mina jular vita.

Fler verkliga berättelser hittar du här:http://www.vitjul.se/berattelse/, där kan du även skriva din egna berättelse.

 
Julen är hemsk orättvis, men låt oss försöka göra den lite mer rättvis tillsammans, snälla.. 
Någon hjälporganisation du vill att jag skall lyfta fram och skriva om? kommentera!
Fritt fram att dela med sig av egna erfarenheter i kommentarsfältet.
My Little Crafty Life

Det finns så mycket man kan göra och jag hoppas verkligen att alla människor hjälper till på något sätt. Här där jag bor så brukar en organisation samla in julklappar till barn som de sedan delar ut. Bortsett från att bidra med pengar till rädda barnen så brukar vi lämna in julklappar dit :)

gintare

hej jättefin blogg vadd heter temat på designen som du har på din blogg, din header är verkligen jättefin.

Svar: Tack :) <3 Mitt tema heter Fashion Spot och kostar x antal poäng :)
Annie Johansson

gintare

tack jag håller på att samla poäng för att köpa en snygg design.

Svar: Kul! :D
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress