Idag hann jag rida Albertino innan regnet kom. En enorm lättnad verkligen då både han och jag inte är särskillt förtjusta i regn. Vi red en kortare runda i skogen för att rida mer på banan när vi kom hem. Tanken var att vi inte skulle rida där innan morgondagen men jag kunde helt enkelt inte vänta längre! Det gick väldigt bra att rida på banan. En överambitiös ryttare och häst beskriver passet väldigt bra. Albertino kändes fin i kroppen och sa knappt ifrån i de första skänkelvikningarna i skritt (som han alltid gör i början när kroppen är stel). Lite mjukare i bogarna efter massagen helt enkelt! Vi red lite programdelar också, förvändgalopp, 10metersvolter och halter. Det kändes super! Tänkte avsluta med en mellantrav på diagonalen efter galoppen för han är alltid bäst när han har jobbat igenom hela kroppen. Då hände såklart det som inte får hända. Jag manar på och ber Albertino att länga ut sig extra i mellantraven för att testa gränsen lite och då gör Albertino en mellantrav där hans kropp inte hänger med och efter 3 steg blir det jättekonstigt med vänster framben. Han snubblade inte på det men det kom väldldigt högt upp och stannde där. Efter en stund skrittar jag honom och allt känns OK. Jag travar sedan i båda varven och han precis som tidigare, låg i formen, lugn och avslappnad och alla ben kändes bra. Jag skrittar sedan av honom och avslutar passet. Antagligen är allt ok men man blir såklart orolig när såntdär inträffar. Det kan ha varit så att han själv stannade av i steget då han kände att han kanske inte hade 100% koll på vart frambenen tog vägen eller kanske han kände att kroppen tog mot när han sträckte på frambenen så?
Mellantraven är fortfarande inte befäst och något vi detta året har börjat få mer och mer kläm på. Det handlar mest om att Albertino ska hitta en teknik och just nu blir den orytmisk och ibland blir det inte lägning på alla ben, eller i varje steg utan det blir vänster fram, höger fram och lite av och på. Det har blivit bättre då vi tränar på detta och idag ville jag bara testa hur mycket jag kunde rida på innan det blev galopp och så blir det halt med ett vänsterben uppe i luften istället, tråkigt. Måste bara få tillägga att mellantraven innan dess var megafin!, dock för fin för vad hans kropp och små ben klarar av att utföra.

Jag hoppas att allt känns bra med min fina kille imorgon! Min bästis.
 
Josefin

Usch vad hemsk känsla, hoppas verkligen att allt är bra :)

Svar: <3
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress