Träningen igår var just precis en bra träning. Kanske inte någon jättebra känsla och jag skulle knappt kalla det för ett bra pass för det var inget som stämde i början. Dock var det en jättenyttig träning där vi fick träna på vår största svaghet som väldigt, väldigt sällan visar sig. Nu vet jag hur jag ska hantera Albertino i ännu en situation.

Problemet vi stötte på under passet igår var en kropp men låsningar och spänningar. (Mer än vanligt.) Detta berodde antagligen på vädret, blåst och kyla hela dagen och en sämre framridning då Tino innan träningen, på framridningen var rädd för allt som blåste. Att Albertino har någon låsning är inget man ser och kanppt känner av men när jag börjar kräva lite av Albertino blir han så frustrerad och stressad för att han inte kan prestera till hundra procent. Vi skulle rida en 10metersvolt där jag skulle släppa stödet på yttertygel så han fick bära sig själv mer men då svarade Albertino med att sparka och springa. Då är det för mig att bara vara lugn, vänta ut det och peppa Albertino till att göra volter och bli av med spänningen. Vi fokuserade igår mer på mig än Albertino när hans kropp sa ifrån. Jag fick rida med ett spö mellan armbågarna för att sitta stilla med handen och inte överrida. Jag gör nämligen lätt det när det uppstår ett problem. Sedan fick jag öven ha spöt mellan tumme och pekfinger. Väldigt bra och nyttiga övningar för mig!

Vi avlsutade med att rida LA:1 och i slutet, i galoppen släppte Tinos spänning och han lika fin som vanligt + ännu lite bättre för min mer stadiga hand. Vi red sedan om början av programmet och han var super! 

Det känns skönt att stöta på detta problem när min tränare var med och det känns fantastiskt bra att min tränare förstår min häst och visar honom respekt för hans gamla kropp. Tyvärr vet jag många tränare som hade försökt pressa honom och kallat honom för dum. 

Här har ni några klipp från början av träningen när känslan sa att det gick sådär "fruktansvärt dåligt", men jag tycker ändå det ser helt okej ut med tanke på känslan och hur det kunde se ut för 1år sedan när han blev stressad. Då var det bara upp med huvudet och springa okontrollerat omkring som gällde för Tino. Nu kan jag ändå peppa honom till att göra saker även fast de inte blir bra så utför han ändå det jag ber honom om. Tyvärr har jag inga klipp från slutet där det gick bra så jag bjuder på det sämsta från träningen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress