Hej! Idag kommer ett inlägg om hur jag lägger upp ridpasset med min häst dagen innan en träning eller tävling. Jag lägger upp passen nästan exakt likadant. Viktigt att komma ihåg är att detta är sättet som jag rider Albertino dagen innan en tävling, andra ponnys jag har haft har mått bra av att ta en lugn uteritt dagen innan men det passar inte riktigt Tino och mig.

Jag vill alltid rida lite lugnare pass dagen innan tävling och spara energin till morgondagen. Jag vill att hästen ska vara pigg men även lösgjord på träningen eller tävlingen. Därför rider jag alltid ett lösgörande pass på Albertino i 30-45minuter och i mestadels skritt och trav. Detta passet brukar nästan alltid vara på banan då Tino kan vara svår att få 100% avslappnad i skogen. Dock brukar vi när väglaget tillåter skritta en uppvärmningsrunda först. Tino är en häst som måste gå lösgörande i uppvärmningen eller hela pass för att inte bli stel i bogar o.s.v. nästa dag. 
 
Passet inleder med att jag skrittar fram på långa tyglar i skogen eller på ridbanan. Sedan när jag vänder hemmåt eller skrittat fram några minuter kortar jag upp tyglarna något och börjar jobba lite sakta med ställningen. I skogen brukar jag rida serprentinbågar över skogsvägen och därefter lite öppna. När Albertino börjar mjukna lite i sidorna och vi har kommit hem från uppvärmnignsrundan rider jag på en volt där jag flyttar ut bakdelen i båda varven såklart. Denna övningen går sedan över till att jag gör tvära skänkelvikningar över ridbanan för att mjuka upp bogarna. 
I travarbetet gör vi skänkelvikningar över ridbanan och även längst med långsidan. Sedan brukar jag även i traven rida öppna men även ställa om så att det blir en förvänd sluta. En favoritövning i både skritt och trav är att rida päronformade serpentinbågar som är precis som vanliga serpentinbågar fast man efter bågen rider lite 
snett tillbaka som på bilden här nedan:

Hela passet blir det olika lösgörande övningar och vilka övningar vi gör beror på dagsformen. Dagen innan träning rider jag ibland bara skritt och trav, det beror såklart också på dagsformen. Inför en tävling galopperar jag dock alltid och då jobbar vi med att felställa på en volt och kanske flytta lite i galoppen. Passet innan tävling brukar jag även känna av någon programdel. 

Som jag skrev tidigare trivs olika hästar med olika upplägg inför tävling och träning och det är såhär som min häst trivs bäst med mig. Det är såhär vi skapar bäst förutsättningar för en bra träning eller tävling. 

Hur ser upplägget ut för er och era hästar dagen innan tävling?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress