Albertino har bara gått bättre och bättre på senaste tiden. I fredags red vi vårt bästa pass för Bisse och idag var det ännu lite bättre. Vi har ändrat om lite i upplägget vilket gör att jag kommer mer till ridning och Albertino blir lite kvickare i benen. Tidigare har jag sagt till Albertino att böja på nacken och väntat ut honom och nu har jag istället börjat kräva att han ska gå i form och inte börjat ge upp och låtit honom bara komma halvvägs med ursäkten att han är 22år och hans kropp inte orkar. Det är bara jag som inte vågat rida på helt enkelt. När jag hittar rätt med Albertinos bogar, sidor och bakben så tappar han genast bjudning och då måste jag gå på och kräva bjudning av honom för han orkar och kan gå där. Jag kan inte låta honom lägga sig i min hand och gå med noll aktivitet där bak och göra jobbet åt honom utan jag måste kräva lite av honom. Precis lika mycket som jag gör av de andra hästarna som jag rider och inte mesa med honom bara för att jag har trott att han går sönder av att jag kräver lite av honom? Han ska sköta sin egna frammåtbjudning och balans, han är ju en vuxen häst och inte en 3åring. Han bär upp sig själv så mycket bättre när jag kräver det av honom och blir positivare och mer sammarbetsvillig vid ridningen. 

Idag var Tino fin redan från start och Bisse tyckte att han såg ut som en ny häst. Han gick frammåt och var ganska rund och fin i uppvärmingen. Sedan red vi några tvära skänkelvikningar där han tvärade på bra och behöll en rundare form. Såklart kan de bli ännu lite tvärare men de kändes bra då Tino inte stannade upp och protesterade en gång utan travade på i skänkelvikingarna och huvudet fick söka sig neråt istället för att gapa uppe i vädret. Sedan tog vi galoppen på volt och jag har äntligen börjat hitta honom i högergaloppen. Jag måste bara kämpa mig igenom att han ska ställa sig åt höger och sedan lossnar det och han går då fint och stadigt i form. Efter galoppen tog vi och red LB:1 två gånger och efter att ha ridit högergaloppen så gick det riktigt bra! 

Planen till tävlingen på lördag är att värma upp som på träning. Vi rider på frammåt och i en överdrivet rund form och gör tvära skänelvikningar. Sedan galopperar vi tills Tino går att ställa innåt och utåt och efter det rider vi ignom programmet en gång. Innan startsignal gör vi halt på medellinjen och rider högergaloppen. På tävlingen rider bv för att ha kul, testar det nya systemet som vi bara har hållt på med i 2veckor och struntar i om det blir skitprocent. Om det istället blir en bra procent är det bara bevis på att vi är på rätt väg.

Film från fredagens träning:
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress