Idag vaknade jag upp med T vid min sida, jag lovar det finns inget bättre sätt att börja dagen på! Vi åt havregrynsgröt till frukost och sedan körde vi till skolan för att ha varsin lektion på morgonen. Jag hade biologi där vi fick undersöka celler och där jag även (för hundraelfte gången) frågade min lärare om studieomdömen. Vi har haft kursen i mer än en termin nu och haft prov, inlämningsuppgifter och redovisningar så jag känner att jag vill veta vad jag har fått för betyg på de olika momenten.. men snart så kanske.. Efter första lektionen var det lunchdags och då åt vi buffé och pratade tills det var dags för mig att åka hem. Väl hemma hann jag träffa pappa i 25minuter innan han åkte till Stockholm för att jobba där under veckan. Sedan packade jag upp min skolväska och hämtade mamma efter jobbet.
 
Innan det blev mörkt hann jag komma ut till stallet för att rida ett pass med Albertino. Ridbanan var till min glädje mjuk. Planen var att idag checka av Tinos "tillstånd" efter vaccinationen i fredags. Efter vaccinationen skrittade jag ju bara ut med honom på lördagen och igår, söndag fick han vila. Efter vila och ett lugnt pass var han idag jättepigg. Han hade väldigt mycket energi till en början som kom ut i små skutt. När jag hade fått honom fokuserad på arbete så började han istället hoppa till för läskiga isfläckar istället eller för mamma som kollade på. 

Om man bortser från hur pigg och energisk han idag var så gick han fint. Från början sökte han sig ner och gick i en rund form som vi kunde jogga igång i. Han slappnade av bra med ryggen och rörde på hela kroppen väldigt bra. Det är en sak när han travar på med benen och en helt annan när han får med sig ryggen och hela kroppen i rörelserna. Man känner stor skilland från ryggen och han blir mycket mer ridbar. 

Övergångarna satt bra. Skänkelvikningarna tog han fint fast jag red utan spö. Jag har tyvärr vant mig vid att ha det vid första skänkelvikningen för att få Tino med på övningen men han förstår så bra utan också så det är egentligen bara onödigt. Dock är det väldigt bra att använda spöt till att peta till honom på bogbladet om jag vill att han ska flytta sig extra stort där. I alla fall lyssnade Tino väldigt bra på mina sidförande hjälper.

Vi tog galopp i båda varven såklart och där fick han gå på nästan helt lång tygel idag. Jag ville bara känna på hans stora galoppsprång och avslappnade form. Jag satte inga krav på en tävlingsform utan ställde bara igenom honom mjukt i galoppen.
Efter galoppen blev han som vanligt het. Vi gjorde lite travlägningar som han såklart blev ännu hetare av. Dom satt väldigt bra och Tino lyssnade på övergångarna och förhållningarna utan att bli hög i formen. Jag gjorde en övning så han skulle länga på diagonalerna och direkt vid spåret gå över i arbetstrav i en låg form och trava avslappnat med ryggen under kortsidan och sedan länga på nästa diagonal igen. Jag har svårt att få Tino att tagga upp och sedan snabbt tagga ner och slappna av men idag gick det super. Jag är nästan nöjd med alla lägningar och på kortsidan var det bara någon gång som jag fick lägga en volt för att få tillbaka Tino så som jag ville. Nu känner vi oss uppvärmda och redo för programridningen imorgon.

Efter ridpasset nattade jag hästarna och stekte pannkakor. Sedan ikväll har jag också ritat och filat naglarna. Nu funderar jag på om klockan är för mycket för att ta sig ett bad och om jag istället ska gå och lägga mig.
Jag hoppas att ni har haft en bra dag! <3
Tuva Björnwall

Hoppas du får en jättebra tisdag också!!

Svar: Tack :)
Annie Johansson

Emelie Andersson

Låter som ett bra ridpass! :)

Svar: Det var det :)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress