25 juli 2017

Dagens ridpass

Allmänt

 
Vi började passet med att rida ute i skogen på långa tyglar i skritt och trav vilket inte var några problem. Tino taktade inte, var ganska avspänd och blev inte rädd för något. När vi kom tillbaka till ridbanan lät jag honom fortsätta gå med längre tyglar i trav. Jag gjorde lite serpentinbågar, diagonaler och bad bara honom om att gå frammåt. Dock körde han bara ner huvudet och frammåtbjudningen var helt borta.. tills jag kortade upp tyglarna, lät honom gå med nosen frammåt och drev på frammåt för då kom hans egna driv igång.

Hela passet försökte jag bara tänka frammåt och gjorde bara lösgörande övningar. I slutet kortade jag upp honom på yttertygeln i galoppen och han kändes väldigt fin där efter en stund. Vi gjorde lite mindre volter där jag bara tänkte ytterskänkel, ytterskänkel, ytterskänkel. Efter det var han även fin i traven och skritten. Några riktigt fina travökningar bjöd han till med! 

Efter passet på 1,5 timmar fick han en välförtjänt godisbit och såklart fick han komma ut i hagen igen till sin kompis.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress