27 juni 2017

En svacka

Allmänt

Just nu är jag inne i en svacka med Albertino. Han har varit stel i vänstersidan (som alltid) men jag har inte lyckats lösgöra honom sedan tävlingen. Där kändes han ju stelare än vanligt som jag skrev. Kanske lika stel i början som han brukar men han blev bara lite mjukare under uppvärmningen på en timme och inte alls så mycket som han brukar. Sedan har det varit så fram till midsommar där det blev mycket uteritter. Efter midsommar red jag han på banan och försökte ställa och böja honom men det blev mest bråk. Även om jag får honom att göra lösgörande övningar som skänkelvikningar känns det inte som det gör någon skillnad.  Om jag ber om mer från honom så tycker han att det blir för jobbigt för kroppen. Känns minst sagt som att vi har fastnat. När han är 100% icke lösgjord vill jag inte direkt rida ut honom i skogen i skritt, trav och galopp då det känns som att det skulle dra med honom skador. Jag vill ju inte börja trava innan han är lösgjord i skritten o.s.v. Saken är bara den att han samlar på sig överskottsenergi, gräsmage och tappar sin kondition när jag skrittar lösgörande övningar bara. Han behöver inte vara i topp form just nu då jag inte ska tävla honom men det är fortfarande inte kul att se honom tappa formen som man har byggt upp under våren. Det är såklart även tråkigt att han är så stel även fast jag bara ridit lösgörande pass både hemma och för tränare de senaste åren. Det är såklart roligare att kunna rida programdelar än att behöva sitta och nöta på serpentiner och skänkelvikningar särskillt när ibland blir såhär att han är jättestel trots det tråkiga grundjobbet. 

Jag ska försöka göra lösgörande övningar i skritt från ryggen och marken med honom denna vecka så får vi se om det blir värre eller bättre. Nästa vecka kanske min tränare kan sitta upp på honom.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress