Det kanske är många som börjar sätta igång sina hästar nu efter vintervilan. Detta året har inte Albertino fått stå och vila i en vekca, eller två utan han har hållts igång hela vintern eftersom han kräver motion. Han har inte tränats som ha gör under tävlingssäsongen men jag har håll igång hans kondition. Snart ska jag börja rida igång Ballarina vilket jag ser fram mot. Jag tänkte skriva lite hur jag lägger upp min igångsättning utifrån mina hästar. Hästar tar olika lång tid för att hitta tillbaka konditionen och man får såklart ta hänsyn till om hästen har varit sjuk innan eller ej.
 
//Ett härligt ekipage jag fotade på en tävling förra våren. Hästen fick gå i en mjuk och rund form under framridningen.//
 
Under steg 1 till steg 3 ställs inga krav på arbete. Målet är alltid under dessa ridpass att hästen ska gå avslappnat i en rund och låg form. Jag rider också ut i skogen och klättrar så mycket som möjligt under dessa steg. (Ibland får man dock ta hänsyn till vädret och rida på banan men då blir det lika kravlöst som ute i skogen.)

1. Små skrittrundor med mycket klättring. Jag börjar med att skritta ut hästen i skogen. Jag klättrar för att öka hästens smidighet och styrka. Att skritta på hårt underlag stärker leder och senor. Jag börjar alltid med en väldigt kort skrittur, ca 15-20minuter när hästen har vilat utan att ha varit sjuk. Sedan ökar jag på några minuter varje dag tills jag kommer upp i ca en timme. 
 
2. Börja trava Att börja trava är nästa steg. Till en början blir det små och korta travsträckor som sedan successivt ökas på. Det är viktigt att lyssna på hästen, hur mycket den klarar av att springa i början utan att bli för annfådd. Det är viktigt att hästen får normal andhämtning relativit snabbt efter traven.
 
3. Galopp ute i skogen. I steg 3 tar jag en galopp ute i skogen. Det kan dock vara svårt då jag fortfarande vill att hästen inte höjer nacken för mycket. Många hästar blir pigga i första galoppen och då tappar man lätt den låga och runda formen.
 
I kommande steg börjar jag rida hästen på banan. Målet här är att rida lösgörande pass till en början. Jag börjar också rida längre och i alla gångarter. Det är inte innan steg sex jag börjar kräva att hästen arbetar på tygel. Viktigt att alltid se till att hästen inte blir överansträngd.
 
4. Lösgöra i skritt och trav. Det blir till en början mest skritt då jag vill ha hästen lösgjord innan jag börjar trava. Sedan gör jag lösgörande arbete som skänkelvikningar, sluta, öppna och serpentiner tills jag har ridit i ca 35minuter. Då blir det avskrittning i en låg form i 10minuter. Man ska tänka på att ta det väldigt försiktigt de första passen på banan och lyssna på hästen då skänkelvikningar och liknande rörelser är jobbigt för de, de första gångerna. Hur länge man stannar på steg fyra är jätte individuellt. Men när jag har fått hästen lösgjord i både skritt och trav på 35minuter går jag vidare till nästa steg.
 
5. Lösgörande arbete i galoppSom steg 4 men man lägger till galopp efter 35 minuter, till en början kanske bara några varv i varje galopp för att sedan öka på efter vad hästen orkar. Jag rider både på banan och ute i skogen.
 
6. Börja arbeta häästen i form. I steg sex börjar jag arbeta hästen i form. Första gången kan vara bra att göra det ute skogen, då upplever inte hästen att det blir lika mycket krav som på banan. Jag tar upp formen och låter hästen arbeta mer med bakbenen och på tygel i något varv och så rider jag hästen i en låg och rund form igen. Jag växlar alltså mellan den låga och runda formen med att rida hästen på tygel. Man får se med sin häst hur långa sträckor den orkar att arbeta på tygel och sedan öka på. Kom ihåg att ta det långsamt så hästen inte blir överansträngd.
 
Jag gör alla stegen med varje häst jag rider men de tar olika lång tid beroende på hästens kondition innan vilan och hur länge man har vilat hästen.
 
Hur lägger ni upp er hästs igångsättning?
Emelie Andersson

Jättebra inlägg :)

Svar: Tack :)
Annie Johansson

Josefin Nilsson

Bra inlägg! :) När jag sätter igång hästar efter ca 2 veckors vila brukar jag rida lättare joggingpass varierat med skritt-turer ute under en vecka och sen sätter jag igång som vanligt igen eftersom hästar som fortfarande rör sig i hagen inte tappar muskler eller kondition förrän efter minst 4 veckor om de är igång innan vilan. När jag har satt igång efter skador har jag däremot haft en rehabiliteringsplan på över ett halvår :)

Svar: Tack för dina tankar kring igångsättning av häst :)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress