Måndagens ridpass:
Först ut var Albertino som fick gå en längre runda ute i skogen med mycket trav och galopp. Nyttigt att konditionsträna hästarna ute i skogen! Tino kändes pigg men stark i högersidan ibland. Jag får aldrig honom lika lösgjord och igenom ute i skogen som på banan. Allt har sin nackdelen men man måste variera underlag och arbetspassen för att förebygga skador och göra det lite roligare för hästen! Tino hade vilat dagen innan så inte konstigt att han kändes lite stark och stel i bogarna. Han behöver alltid få lösgörande pass men ibland en och annan vilodag och på de blir han ganska stel. 
Ballarina fick också en uteritt tillsammans med Lena och LG. Vi red en lite kortare runda i skritt och trav och jag kunde faktiskt hålla Bella i trav. När vi travar efter LG hamnar vi ibland lite efter och då börjar Bella galoppera och ibland hoppar hon bara fram när man försöker bromsa. I måndags kunde jag dock hålla henne till trav och länga ut halsen lite så vi inte kom efter hästen före oss. Vi red även över en å och det var inga problem. Bella gick över lugnt precis som att hon inte hade gjort annant.

En gammal film men vi red samma runda i måndags:

I tisdags red jag bara Albertino. Han fick gå ett lösgörande pass på banan. Vi jobbade med rakriktning som jag har varit lite slarvig med senaste tiden men det funkade super. Vi gjorde även en del skänkelvikningar. När Tino var framriden red vi över fem cavalettibommar och det gick super. Avståndet blev något långt ibland men Tino tog inte till galopp. Han kämpade verkligen för att göra rätt och efter några gånger red jag över utan stigbyglar och då behövde jag bara styra Tino och han skötte sig själv och jag kunde fokusera på mig själv, ex min sits och följsamhet. Vi red även några programdelar ur LA:1. Ett riktigt bra pass måste jag säga. Väldigt glad över att Albertino har förstått cavalettibommarna och börjat få in tekniken. Innan trodde han verkligen att det var detsamma som studs..
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress