Tävlingen igår gick över förväntan. Jag hade inte några större förvätningar eller mål då det var min debut på Kalle och man vet aldrig hur en häst är eller reagerar inne på tävlingsbanan med sig själv på ryggen för första gången. Kalle var lika fräsch, mjuk och avslappnad som alltid. Hans ägare hjälpte mig att rida ett lösgörande pass på honom dagen innan så han var riktigt fin i kroppen. 
 
På framridningen var Kalle riktigt mjuk och fin och lyssade för hjälperna fint. Jag red fram i 35minuter och efter 20minuter kände jag mig ganska startklar. Alltid svårt att veta första tävlingen hur länge man ska skritta fram o.s.v. såhär efteråt kan jag känna att jag borde skrittat lite längre eller börjat rida fram något senare. Framridnigen kändes superbra och jag fick en fin känsla in på banan. Testade en galoppfattning innan start som satt och sedan fick jag startsignal och påbörjade programmet. Vi började med en 7a på uppridningen , hälsningen och halten. Vi hade en lagom takt/energi och vägen var rak. Riktigt nöjd med det! Därefter gjorde jag två felridningar då jag red på fel bokstäver. Lite tråkigt med 6poängs avdrag. Jag tycker ändå vi hittade tillbaka och red fint på resterande delar i travprogrammet. Jag är extra nöjd med mellantraven som jag har haft lite svårt med. Det känns som att jag nyss lärt mig att sitta ner i hans vanliga trav och därmed har jag lite svårt att rida på i mellantraven så en 6,5a på mellantraven och min sits var mer än förväntat. Fina Kalle fick även en 7a på gångarterna så helt fel visade jag inte upp honom. Det var på vänstergaloppen som vi fick de största missarna. Vänstervolten blev 10m istället för 15m, vänstergaloppfattning blev för sent och vi fick även en mellantrav istället för en mellangalopp. Jag räknade därmed med 2st nollor i protokollet.. Det visade sig dock att vi fick 2st 5or och en 3a. På högergaloppen fick vi fina 7or och vi avslutade med 7or på uppridningen och hälsningen. 
 
Det blev blandade poäng, allt mellan 3 och 7 och ett resultat på 61%. Programmet var långtifrån felfritt men det var många höjpunkter som gjorde att vi hade råd med alla missar och mina 2 felridningar för att ändå kunna få en godkänd procent. Jag tar med mig mycket positivt från tävlingen som domarens kommentar om min sits (mjuk och följsam) som jag själv varit missnöjd med. Den kan fortfarnade bli bättre men jag fick ett kvitto på att den är inte fruktansvärd. Jag tycker även att jag fick till bra hörnpasseringar även fast inte alla ridvägar blev som planerat. Nu vet jag vad jag ska jobba vidare med (min svaga vänstersida och snabbare hjälper). En givande och rolig tävling! :) 
 
 
 
 
Josefin

Så kul att ni fick så fina poäng på vissa rörelser, ni kommer säkert bli riktigt grymma tillsammans! :)

Svar: Tack! :)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress