27 september 2017

Halt Tino?

Allmänt

Albertino kändes inte helt hundra på tävlingen i helgen. Han snubblade väldigt mycket, blev ostadig i formen och det blev inte bra inne på banan men samtidigt haltade han inte utan snubbalde bara och vi fullföljde programmet. Jag hade bara planen att fullfölja programmet framför mig och domaren blåste ju inte ut oss. Efter sista hälsningen kändes det dock inte alls bra och domaren säger till mig att han inte går rent bak och jag blir såklart ledsen.. Jag skrittar av honom, lastar, åker hem och longerar honom. Han går väldigt avslappnat och fint på linan och visar absolut ingen hälta. Dagen efter får han bara gå ute i hagen och efter 2 dagar sätter jag mig upp på honom igen. Han är väldigt pigg, vill frammåt, vill galoppera och går i ökad trav hela korta passet och är inte det minsta halt. Albertino är en häst som visar väldigt tydligt om något är fel. Ligger sadeln lite fel så står han och kickar i en liten volt.. , snubblar han ute på en grusväg så ställer ställer sig på 3 ben och vi får köra hem honom. Har jag inte fått Albertino mjuk innan första galoppen så vägrar han att galoppera eller kickar o.s.v. Saken är att han visar väldigt tydlig om något gör ont eller är fel, även inne på banan och detta gjorde han inte i helgen. Antagligen var han bara väldigt snubblig på underlaget som skiljde sig mycket från underlaget på framridningen. På framridningen var han superfin! Nu kommer han att få en lugn vecka precis som planerat men det känns skönt att hans snubblande med bakbenen inte blev värre utan nu är helt borta och att han är precis som vanligt igen. När Albertino inte vill blir riden, göra något moment i ridningen eller bara inte vill bli intagen från hagen så visar han det extremt tydligt. Det går inte att missförstå honom. Igår var han superfin att rida och väldigt positiv. Det var även roligt att en kvinna på tävlingen sa att jag red honom bra på framridningen och att jag anpassade min ridning efter min häst. Det tar jag med mig från tävlingen! + en Tino som inte var det minsta spänd inne på banan.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress