Igår rakade jag Albertino. Han tycker att det är läskigt när man kommer med rakapparaten vid öronen och blir uttråkad efter en stund. Därför börjar jag alltid med nacke och hals. Det han kan göra när han tycker det är läskigt är att rycka bort huvudet. Han hoppar aldrig omkring eller något sådant utan slår bara bort huvudet. Jag har hittat ett bra knep som gör att han håller huvudet stilla även fast det låter högt och är läskigt när apparaten kommer nära öronen, vilket är att ge honom godis under tiden. Jag står alltid och matar honom med godis direkt ur min hand samtdigt som pappa rakar honom vid öronen. Jag har testat att ha bomull i hans öronen vilket han bara tycker är obehagligt och godis funkar väldigt bra när man är två. Då förknippar även Albertino klippningen med något positivt vilket han inte hade gjort om han hade fått något obehagligt i öronen varje gång. 

 
Jag sparar alltid päls vid sadeln också då Tino trivs bäst med det. Egentligen skulle Albertino kunna ha en halvklippning istället för helklippning men då jag far så illa av hans päls pga min allergi rakar jag allt. För några år sedan fick mina hästar alltid halvklippning men med åren har min allergi blivit värre och därmed har hästarna fått behålla mindre päls. Albertino har väldigt lång och väldigt mycket päls och därför har jag inte så mycket till valmöjligheter helt enkelt. Det funkar dock alltid mycket bättre med storhästarnas vinterpäls då de i regel har mycket mindre. Den värsta perioden för min allergi börjar egentligen med pälsfällningen men ju mindre päls hästen fäller, desto bättre. Jag har redan varit inne på akuten för allergianfall och gör vad jag kan för att undvika att det händer igen. 
Amanda Jona [FOTOGRAF]

Så fin! :)

Svar: Tack så mycket :) <3
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress