9 april 2018

Fina Q + film

Allmänt

I söndags red jag först ett ett hopp-pass på Albertino. Jag började med några bommar för att sedan hoppa "hela" 70cm med honom. (Haha) Jag hoppar inte honom speciellt ofta nu för tiden så med tanke på det var han duktig. Jag hade bara en linje med två räcken, 3 galoppsprång mellan, ett kryss tvärs över medellinjen och en kombination med ett räcke, en galoppsprång följt av en oxer. Han hoppade (såklart) finast på kombinationen. Det blir så enkelt när man får avstånden serverade och inte behöver räkna galoppsprång och korta eller länga. Det är en vanesak att bedöma avsprångspunkten men det sköter Tino själv. Dock hoppar han ännu lite bättre om man kan fånga ihop galoppen mer innan hindret och ger bästa förutsättningar för en bra avsprångspunkt. Jag vill alltid att all ska vara helt perfekt men det kan man inte förvänta sig när man inte hoppat på evigheter.. På linje blir han mest taggad men lyssnade fint tillbaka då jag till och med fick in en ryggning. (Se film) För att vara andra gången iår som jag hoppar honom är jag verkligen nöjd! Lite mer rutin och han kommer att bli en jättefin hopp-ponny men tyvärr ligger inte det i mitt intresse längre att hoppa så vi får se hur det blir på den punkten. 
 
 
På eftermiddagen var jag hos Q och red ut honom för första gången. Jag gillar verkligen anläggningen som han står på! Den ligger centralt med 2 ridhus, 2 utebanor och massvis med BRA ridvägar med sjöar runtomkring. Igår var det härligt väder, strålande sol och varmt så det var många människor ute på motionsspåret och vi stötte på cyklister, motorcyklar, flygplan m.m. och Q lyssnade lika bra på mig för det. Vi kunde rida lite skänkelvikningar, galoppera uppför backar, rida fram och tillbaka på en raksträcka och i vattenpölar. Eftersom jag precis börjat rida honom så håller vi bara på att lära känna varandra och det går lite bättre för varje gång. Han är så okomplicerad i all hantering och rolig att rida med mycket energi och öronen alltid frammåt. Jag längtar redan till helgen då jag sitter på hans rygg igen! Jag skrev även på kontaktet igår som säger att jag kommer att vara medryttare på honom och få träna och tävla. 

Pollenallegin och hästallergin har också varit "bra" under helgen. I fredags var jag väldigt dålig med feber men med Ipren och nässpray har det fungerat bättre. Jag skulle bara behöva en bättre inhalator och ska till läkaren för att kolla på det på torsdag. Jag hoppas på att hitta något bättre alternativ till den jag har idag. Att äta allergitabletter har jag slutat med då jag bara somnar av det och anser att Ipren fungerar minst lika bra.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress