1 augusti 2018

Senaste 6 ridpassen

Allmänt

Nu är det dags för en uppdatering här på bloggen. Det har blivit en hel del ridpass sedan i fredags då jag fick hem Albertino. Eftersom det har varit otroligt varmt senaste dagarna, över 30 grader har jag ridit på morgonen och varit helt slut när stallarbetet har varit klart. Idag har jag bara ridit Albertino på morgonen då Q ska få ett kvällspass. Det är "bara" 27 grader just nu så det känns som att jag kan klara av att skriva ett inlägg utan att svetta ner datorns tangentbord. Jag är en vintermänniska och gillar inte sommrarna i vanliga fall och denna sommaren har varit extrem. Jag försöker räkna ner veckorna tills det är höst och förhoppningsvis behagligare temperatur.
 
I fredags var jag ute och promenerade och joggade med Albertino efter tre timmar i transporten. Han var väligt lyhörd och sprang vid min sida som en hund. När jag stannade, stannade han bakom mig och när jag började springa sprang han snällt men full utav energi efter. Jag behöver inte smacka, säga ptro eller dra i grimskaftet utan endast tänka när jag kommunicerar med honom. Det är så häftigt!
 
I lördags red jag och Albertino ut i skogen. Han kom ihåg uppförsbacken som vi brukar galoppera snabbt uppför och var precis som vanligt. Det var som att jag aldrig hade slutat rida honom eller lämnat iväg honom. Han var lite stel i höger bog men efter att ha jobbat med lite öppna och skänkelvikningar i skogen lossnade det och han var jättefin. Jag tog på han det starkare bettet, bautcherbettet ifall han skulle bli stark, börja dra eller få för sig att sticka men han var jättelyhörd och mjuk i munnen så det var onödigt att ha det starka bettet i hans mun.

I söndags hoppade jag och Albertino, jag hade satt upp ett räcke på 60-70cm och tre cavalettibommar. Han gick som en klocka över det. Lite dålig frammåtbjudning till hindret första gången men sedan när han förstod att det var hoppning på gång bjöd han lika fint som alltid. Han blev inte det minsta stark på hinder och jag måste få påpeka att jag red väldigt bra. Efter att ha hoppat Q och ridit honom överlag har jag verkligen fått jobba upp min bålstabilitet och det känndes jättetydligt när jag hoppade Albertino. Jag hamnade inte efter honom, vilket jag lätt gör när jag hoppar, oavsett häst. Jag kunde även hålla en bra balans över hindrena och endast bromsa med bålen och inte behöva ta i tyglarna som han annars gärna blir lite stark och dragig i.
Q och jag var ute på en timmes promenad denna dag. Bland annat gick vi förbi en flock på 50 kor som råmade men inte slutade Q fokusera på mig för det. Så otroligt snäll och duktig denna stora häst är! Nästan så man börjar bli bortskämd...

I måndags red jag och Q till skogen. För att komma till skogen måste man passera järnvägen vilket vi gjorde genom en tunnel som går under järnvägen. Det ekar väldigt mycket i tunnelen av hästarnas skor eftersom det är asfalterad väg och betongväggar. Det låter såklart även en hel del när ett tåg passerar. Utöver detta var det även 40cm vatten då det hade regnat. Jag hoppade av för att kolla hur djupt vattnet var och se om det gick att passera och innan jag hunnit blinka var Q också i vattnet så det var bara att gå igenom med honom. Otroligt snäll och lugn häst somsagt, jag tror inte att Albertino så snabbt hade gått med på att gå under en tunnel där det ekar och passerar tåg och även plaskar högt av vatten. När vi var på andra sidan tunneln var det bara att hoppa upp vid första bästa sten och fortsätta ridturen till de fina grusvägarna i skogen där vi travade. På hemvägen skrittade jag av honom för hand då det redan hade hunnit bli varmt ute. Han fick sedan stå inne i sin svala box mitt på dagen och självklart fick han en skön dusch precis som efter varje pass. Han älskar att stå i duschen, vilket är förståeligt i denna hetta.

 
I tisdags åkte jag till stallet tidigt för att rida ett dressyrpass på banan. Jag satte upp några cavalettibommar och även markbommar som vi red över. Vi gjorde massvis med tempoväxlingar och övergångar i alla gångarter. Han var jättelösgjord och mjuk och fin i formen under hela passet. Det blev endast ett kort pass då jag blev svettig fort trots att det var skugga på banan och tidigt på morgonen. Q blir inte alls lika påverkad av värmen som mig.

Idag, onsdag har jag hoppat Albertino på banan och det gick som en dans på rosor. Nästan så man vill ta med honom på någon hoppträning, pay&jump eller liknande. Han tycker ju så mycket om att visa upp sig och hoppningen är ju hans favoritgren fast han tycker det är roligt med dressyr också. Nu funkar hoppningen så bra så då skulle det vara roligt att ta med han på någon pay&jump. Jag får se om det finns någon i närheten på ett passande datum.
Ikväll ska jag rida Q och om det är en behaglig temperatur är planen att rida på banan, annars är skogen ett bra och svalt alternativ.

 
Duktig kille som precis gått under järnvägen för första gången med mig. Vi ska förresten åka på terrängträning om några veckor. Min ridklubb, LHK anordnar två jättebilliga träningar för tävlingsryttarna, varav en terrängträning. Jag har aldrig hoppat terräng tidigare men Q har startat fälttävlan och är supermodig, (bildbevis ovan) och snälla Sara gav mig tillåtelse att träna honom då det fanns en nybörjargrupp. Jag har testat att hoppa små hinder på grusväg med honom och det har ju gått jättebra! Jag är vädigt förväntansfull inför detta.
 
 
En fin herrgård som vi red förbi. Vacker är bara förnamnet på byn.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress