I söndags och måndags red jag denna markarbetsövning med Q. Vi började på med konerna som jag hade satt på C volten, 20 cm i diametern. Övningen gick ut på att bara rida så rakt som möligt mellan konerna och svänga för ytterskänkeln och inte innertygeln. Vi gjorde övningen i skritt, trav och galopp och det flöt på bra i måndags men var lite svårare i söndags. Han hade vilat på lördagen så det tog ett tag för mig att hitta tillbaka till den fina känslan. När det var dags att hoppa började vi med studsen för att sedan ta räckena enskilt. Därefter satte jag ihop allt till en liten bana där vi hoppade räckena efter varandra i en båge och avlsutade med studsen. Vi fick till rätt avsprångspunkter så jag vågade höja räckena till riktiga hinder och inte endast 50cm som jag annars brukar hoppa. Jag känner mig mycket mer säker i hoppningen nu, jag har hittat balansen i sadeln, fått igång galoppen och även börjat få med mig ytterskänkeln i svängarna. Att hoppa normalstora hinder på 80-90cm kanske kan ske inom en snar framtid desto mer självförtroende som jag får. Det bästa med Q är att han alltid hoppar, oavsett om man råkar komma för nära eller för långt ifrån, i alla fall på dessa små höjder som han kan hoppa i sömnen. Han är också väldigt lydig. 
 
Idag red vi ut med dressyrsadeln och vilken känsla han bjöd på! Han var verkligen jättefin i övergångarna och tempoväxlingarna som vi red. Imorgon tänkte jag rida ett liknande pass, med ännu lite mer tempoväxlingar i traven (som jag tycker är svårt) och även försöka sitta ner lite mer. På söndag ska vi iväg på dressyrträning vilket jag såklart längtar till. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress