Jag har varit sjuk hela veckan och därmed har min vardag mest bestått av att vara sängliggandes och försöka motionera hästarna i den mån det har gått. (Ont i lungorna). Kalle, som jag rider måndagar och onsdagar har fått två skrittrundor. Han tränade båda i söndags och i tisdags och då passade det perfekt med skritt dagarna efter. Han var lite trött igår, med all rätt. Att få komma ut och röra på kroppen i en frisk skritt efter träning tror jag han mådde bra av.

Albertino, min egna ponny har däremot fått vila lite mer än vanligt denna vecka. Jag gillar inte att ändra på hans veckoplanering. Både Albertino och jag mår bra av rutiner och jag kan verkligen må dåligt av att sätta hans behov till motion efter mitt behov av att ha en god hälsa. Jag red ut honom i tisdags i alla gångarter. Det var ingen idé att  bara försöka skritta då jag vet att han hade blivit mer krävande att rida för mig idag. När han har vilat och samlat på sig energi är det perfekt att rida på ridbanan innan man rider ut i skogen för att kolla att han är lydig till gas, BROMS (framförallt broms) och lösgjord o.s.v. men ridbanan består nu av snöhögar. Jag tänker dock inte ha allt för dåligt samvete av att han har fått vila eftersom vi inte har någon träning eller tävling denna veckan. Nästa vecka börjar tävlingarna och då kan det vara bra att han får en lungnare vecka såhär veckan innan. Hans kropp mår bra av att få mindre pauser i form av lättare/färre pass i veckan men hans knopp blir lätt understimulerad. I helgen har jag dock lovat honom att han ska få komma till ridhuset för att hoppa! Det var längesedan vi körde ett rent hopp-pass men jag är fast besluten om att börja hoppa honom mer nu när han snart skall iväg på foder. För att han skall vara en lydig och duktig hopphäst krävs det att han får hoppa kontinuerligt. Annars blir det lätt lite för roligt om hinderna kommer fram efter en längre tid utan att ha sett dem. Dock är fodervärden mest intresserad av att rida dressyr med honom vilket glädjer mig och jag har varit 100% ärlig med att han blir pigg i hoppningen och främst bör användas som dressyrhäst.
 
Idag har jag ett möte i stan som jag behöver åka in på. Därefter behöver jag lämna in en uppsats och rida hästen. I helgen har jag avsatt lite tid för mina vänner. Jag kommer också såklart att behöva ägna lite tid åt att få riktiga pass på Albertino. Nästa helg blir det tävling och jag behöver därför fräscha upp minnet till programmen vi skall rida.
 
//Kalle i morgonsolen//

Ebba

Jag är med sjuk och har varit i lite över en veckas tid. Hästen jag rider har inte rört på sig så hon kommer nog vara galen den dagen jag väljer att sitta upp igen. Jag gillar inte heller att bryta veckoplaneringen men är man sjuk så får man göra det bästa av situationen... ;)

Svar: Krya på dig!♡♡♡ hoppas de ändå blir en relativt lugn "igångsättning" hehe. Ja men precis!:)
Annie Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress