1 januari 2019

Avramling

Allmänt

Årets första ridpass blev med Apollo. Vi red lite serpentinbågar, övergångar, skänkelvikningar och öppna idag. Han jobbade på riktigt fint i början även fast det blåste mycket. Vi hoppade sedan en linje på två räcken, 60cm höga vilket han gjorde bra. Avslappna och fina språng gjorde han. Jag styr sedan upp på en oxer men vi kommer lite fel. Apollo vill hoppa av långt innan men jag vill få in ett galoppsprång till. Jag bromsar med handen och Apollo stannar mitt i oxern och jag ramlar av. Det var lite onödigt att jag ramlade av där då det verkligen inte var någon tvärnit. Apollo gjorde bara vad jag bad om - stanna. I vilket fall fick jag se hur Apollo reagerade på att jag ramlade av. Han skrittade lugnt runt och undrade varför jag var på backen. Efteråt hoppade vi oxern utan problem. Det blev dock lite spänt. Jag kanske blev lite spänd av att jag ramlade av eller så blev han spänd av att hoppa flera hinder på rad. Jag köpte honom som dressyrhäst just för att han lätt blir spänd i hoppningen. Jag sänkte ner till kryss och jobbade mer sidförande i trav mellan hindrena och fick tillbaka avspändheten. Han blir verkligen inte spänd eller stissig eller något för att det blir kommunikationsmissar vilket är jätteskönt. 
 
Innan ridpasset jobbade jag Apollo från marken och han gjorde jättestora framsteg idag. Han letade inte efter Albertino en gång utan verkade mer trygg med att vara hos mig. Apollo har dessutom börjat ta mer plats i hagen. Han känner sig som hemma mer och mer och om några veckor tror jag att han kommer att känna ännu mer tillit till mig. Tid och kärlek tror jag är bästa metoden. Självklart godis, pussar och klappar också!

Albertino fick hoppa banan efter Apollo, en linje med två räcken på långsidan, en oxer på diagonalen och ett räcke på andra diagonalen. Albertino var så himla duktig och verkade tycka att det var jätteroligt att hoppa. Han har en väldigt fin och ärlig frammåtbjudning till hindrena och idag bröt han även av till trav efter. Vi skrittade sedan av ute i skogen och då började det att ösregna. Tino avskyr verkligen ösregn men gick fram i skogen ändå. Min snälla nallebjörn
 
 
Apollo idag 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress