27 december 2017

Tietzes syndrom

Allmänt

Idag var jag på läkarbesök (igen) då jag haft ont vid revbensbågen en längre tid och smärtan började bli outhärdlig utan tillåtelse att ta naproxen eller annan smärtlindring. På dagens läkarbesök konstaterades att jag har Tietzes syndrom. Tietzes är en sällsynt mjukdelsreumatiska sjukdom. Sjuksomen innebär att övergången mellan skelettet och brosket i ett eller flera reveben blir iflammerat och svullet. Då sjukdomen är sällsynt finns det en begränsad kunskap om sjukdomstillståndet. Många forskares hypotes är att tillståndet orsakas av många trauman i bröstryggen. Man har även kommit fram till att kvinnor i 20-40 års åldern oftast drabbas. Psoraisisatris (även det en ovanlig sjukdom som det saknas kunskap om) ökar risken för att drabbas av Tietzes syndrom. 
 
Konstokondrit, en något vanligare sjukdom som ni kanske hört talats om är när två eller flera brosk är inflammerade samtidigt. Om det även finns en svullnad kallas det Tietzes syndrom. Sjukdomen bär med sig ett tydligt symtom; smärta. Smärtan upplevs i det svullnade området och förvärras när man rör bröstkorgen, exempelvis vid djupandning och ansträngning. Hur smärtan upplevs är personligt men mina erfarenheter är att det uppstår akutsmärta som känns som knivhugg. Smärtan övergår sedan i molande värk och "knivhuggen" känns endast när bröstkorgen rör sig, exempelvis vid andning, hosta eller skratt. Smärtan brukar avta och komma i olika skov under hela livet. Ömmande punkter på revbenet är dock bestående. Vad som orsakar att smärtan "bryter ut"är olika och inget jag har lyckats identifirera än. Första gången som jag hade dessa symtom var i februari och jag har precis fått en diagnos. Att smärtan bryter ut kan bero på köld, fysisk träning, stress m.m. och vilken eller vilka faktor/-er det är för mig återstår att se men just nu tror jag att det är kylan. 
 
Det finns ingen behandling mot sjukdomen utan endast medicin som lindrar symtomen. NSAID tabletter (nonsteroidal anti-inflammatory drugs) som exempelvis Naproxen rekomenderas men oftast hjälper endast injektioner med en blandning av kortison och lokalbedövningsmedel. Läkaren rekomenderade även mycket vila och att undvika fall på revebenen och därmed också undvika fler revbensfrakturer. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress