3 augusti 2018

Inhandlat inredning

Allmänt

Igår var jag på IKEA i Kalmar med min mor och far för att kolla på deras inrednigssortiment.  Jag fick nycklarna till min lägenhet innan första augusti då tanken var att flytta in successivt. Jag vill ha så mycket som möjligt fädigt innan skolstart. Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt eftersom låset till lägenheten måste bytas ut. Jag hoppas att detta sker i början av nästa vecka.

 
Jag tycker om fria ytor och eftersom min lägenhet inte är speciellt stor hade jag i förväg endast planerat att ha en säng och soffa i den. Jag köpte en billig begagnad soffa och även en svart platt tv på 45tum i början av sommaren. Hade jag köpt en ny soffa hade det blivit en svart men jag tror och hoppas att denna gråa kommer att passa in bra. Dessutom är svarta mattor och tygmöbler extremt jobbiga att rengöra då de drar till sig mitt hår. Det är extremt snyggt med svarta textilier men väldigt opraktiskt har jag lärt mig nu efter två år med en svart heltäckningsmatta. Jag har även insett att ett komplett hem ska bestå av mer än en säng, en soffa och en tv. Ett svart köksbord och svarta stolar är därför inhandlat, även ett soffbord som vi (pappa) håller på att måla om till svart. 
Soffan är från IKEA och går att hitta HÄR men jag köpte den billigt från blocket. Ny kostar den gråa 3 295 kr och den svarta kostar 700kr mer. Det är smidigt med en bäddsoffa när man inte bor så stort.
 
På IKEA igår köpte jag 6st svarta tallrika och skålar. Jag har letat efter svarta tallrikar på internett men bara hittat specialdesignade som har kostat en halv förmögenhet. När jag har kollat på bilder har jag varit osäker på formen på tallrikarna men jag gillade faktiskt dom i verkligheten. Tallrikarna kostar 20 kr/st och finns HÄR. Skålarna kostar 15kr/st och finns HÄR. Guldfärgade bestick har jag såklart köpt för länge sen. En såndär onödig men extrem viktig detalj för mig. Jag köpte dem på Gekås i Ullared för ett beydligt billigare pris än andra affärer som exempelvis Clas Ohlson. 
 
En snygg glaslampa fick jag även med mig hem. Jag tycker att den känns väldigt modern och stilren men den är visst inspirerad från 70-talet. Jag har faktiskt kollat på en liknande lampa på internet, en dyr designlampa i plast för ett mycket högre pris. Denna glaslampa gav en mycket lyxigare känsla och släpper dessutom ut mer ljus. Tanken är att den ska hänga över soffbordet. Lampskärmen hittar ni HÄR för 249kr. Jag köpte såklart till en svart sladd. Den andra lampan är en helt vanlig svart med lite gulddetaljer som ska hänga över matbordet. Den kostade 349kr och finns HÄR.
 
 
Nu återstår bara en matta och lite andra småsaker. Jag kom på att jag inte kan överleva utan ett plättjärn och måste inhandla det innan inflyttningsdatumet. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress