19 december 2018

Andra ridpasset

Allmänt

Idag red jag Apollo för andra gången hemma. Han var lite spänd på stallgången och gnäggade med Albertino. När jag började longera honom var han dock 100% fokuserad på mig och arbetet. Han frågar alltid efter nya arbetsuppgifter så idag red vi till och med lite öppna och några skänkelvikningar. De blev långt ifrån perfekta men han gör det jag ber om, bara det att jag ibland ber om för mycket tvärning och böjning. Det tar ett tag innan jag hittar känslan för hur mycket eller lite jag behöver lägga an sidförande hjälper för att få honom att tvära så mycket som jag har tänkt. Just nu lekar vi bara runt och försöker lära känna varandra och Apollo är verkligen så roligt att arbeta med! Det är aldrig några sura miner utan han är alltid positiv och ärligt framme för skänkeln. Skritten var jättebra idag och det är roligt att avspändheten och formen har blivit tio gånger bättre sedan provridningen. Det har antagligen att göra med att jag har så mycket enklare för att sitta i min dressyrsadel än i en hoppsadel. Apollo accepterar sadeln och arbetar med ryggen men jag ska låta proffset kolla över den imorgon. Jag tänkte testa ett lite längre bett på honom då jag tror att det jag har nu är på gränsen till för kort.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress