Nu när jag har ridit Q i några veckor och även hunnit med två träningar tänkte jag skriva om styrkor och svagheter hos oss, träningsupplägg, mål och planer för framtiden. 

Först tänkte jag skriva lite bakgrunds information om Q till er som missat:
Q är en stor valack på 175cm och 12år gammal. Han har aldig startat dressyr men är utbildad till MSV med fina kvalitér. Jag har fått förtroendet att starta honom i framtiden. Jag har ett kontrakt på honom där båda parter har en uppsägningstid på 2 månader. Planen är att jag ska ha honom under en längre tid och flera dagar i veckan. Jag kommer att rida alla pass på honom om någon månad bara. Enligt mig är hans temperament helt perfekt. Han är lugn i all hantering och tycker om att stå och gosa utan att bli klängig. Han går efter en som en hund och står blickstilla när man hoppar upp. Under ryttare är han väldigt frammåt med mycket utstrålning och karraktär.
 
Det jag behöver jobba mer med:
  • Min sits
    Hans stora gång är såklart en positiv faktor men den är ansträngande att sitta med i. Jag får jobba hårt för att orka sitta korrekt hela passet. Jag försöker träna balansen och bålstyrkan även när jag rider Albertino och Kalle. Min grundsits är bra men jag saknar styrka för att hänga med i Qs stora trav. Det var stor förbättring mellan första och andra träningen så med lite tid kommer jag bli lika följsam i hans trav som på andra hästar.

  • Effekten av hjälperna
    Denna punkt kan man verkligen förbättra i all oändlighet men just nu är det att gas, broms och sidförande hjälper skall fungera. I skänkelvikningarna hamnar ibland Qs bakdel före framdelen (exakt som med Albertino) och i övergångarna måste jag bli bättre på att rida ihop honom. Q har mycket motor och därför rider vi mycket öppna för att känna att han stannar kvar hos mig och är uppmärksam på mina hjälper. (Även där exakt samma tänk som med Albertino). I övergången från galopp till trav måste jag tänka öppna för att han inte skall bli lång utan behålla formen i övergången.

  • Rakrikningen
    Att känna att jag har mellan hjälperna och kan rida raka linjer innanför spåret o.s.v.

  • Våga rida frammåt
    Det är väldigt lätt hänt att man bromsar för mycket på en häst som är väldigt frammåt naturligt. Det kan vara ganska bekvämt att rida i ett undertempo (som känns som normaltempo) men vi jag försöker bära med mig det i bakhuvudet hela tiden att rida på lite mer än vad jag själv tycker känns bra. 
Som ni förstår är Q och Albertino väldigt lika i ridsättet. Tränarna tipsar om exakt samma övningar på båda hästarna och det är såklart en stor fördel att jag kan träna på samma saker på båda hästarna. Jag rider på så sätt båda hästarna bättre fortare än vad jag hade gjort om dom hade varit mer olika varandra.
Den 20 maj skall jag och Q rida vår första programridning på hemmaplan. Det blir väldigt spännande att se vad domaren säger om oss! Målet är endast att ta oss från start till mål och med hjälp av kommentarerna vet vi exakt vad vi behöver jobba vidare med. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress