4 november 2018

Veckans ridövningar

Allmänt

Här kommer en summering av veckans ridövningar som jag har jobbat lite extra med, med hästarna. Båda har fått gå markarbetspass med mig och Albertino ska även få hoppa lite mer idag. 
 
STUDS tycker jag om att hoppa i alla dess former, det är en riktigt bra styrekträning för hästen. Man tränar även kordinationen och hästen lär sig att bli kvickare. Jag valde att ha bommarna i olika höjd för att få hästen mer uppmärksam på hindret. Travbommarna innan gör att hästen får tänka till ännu lite mer och kommer ihop sig bättre i kroppen. Denna övning passar Albertino riktigt bra då han kan bli för het på hinder och börja ta för mycket egna intiativ. Här får han anpassa sig till bommens avsprångspunkt och studsen bromsar upp honom.
CAVALETTI är en bomövning som tränar upp hästens takt och balans. Man kan enkelt variera hästens steglängd genom att länga eller korta avståndet mellan bommarna. När jag lärde Albertino att länga steget i traven och tillslut mellantrav introducerade jag och min tränare cavaletti för honom. Med lite cavalettiarbete kan man få en helt annan kvalité på sin trav, den bir takastare och luftigare och man kan lättare hitta olika tempon. Q som redan har en väldigt bra trav som både är taktfast och luftig använder jag cavalettibommar som balansövning. Jag behöver endast tänka på hur jag inverkar och sitter på honom när han travar igenom serien.
KVARTSLINJEN tycker jag om att rida på. Här kan inte hästen ta stöd av väggen utan du som ryttare måste se till att hästen är rak och spårar utan något hjälpmedel. Första steget är att få hästen mellan dina hjälper så att du kan rida rakt på kvartslinjen utan att hästen börjar vingla in mot spåret eller gå på dubbla spår och såklart gå stadigt rakritkad. När detta känns lätt i alla gångarter är det dags att avancera och börja rida övergångar på kvartslinjen. Jag brukar även rida öppna och sluta och kolla av att hästen lätt kan ställa sig in mot mitten och ut mot spåret utan att tappa linjen. Enkla byten är också bra att träna på denna linje. 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress