Apollo har jag trappat upp träningen med. När jag fick honom blev han riden ungefär en halvtimme fyra dagar i veckan. Nu går han fem till sex dagar i veckan och oftast i en timme. Han trivs mycket bättre med det upplägget. Efter en halvtimme känns det som att jag kan börja ställa krav men innan dess är det endast lugn uppvärmning som gäller. Jag har ridit skänkelvikningar och öppna med honom och vi hittar ett bättre flyt varje dag. Den stora utmaningen i ridningen är att han inte har musklerna för att orka arbeta korrekt. Det blir många pauser och jag får variera formen hela tiden. Bortsett från det är det riktigt härligt att rida honom.

I hanteringen har jag också börjat bli mer bestämd mot honom och ställa fler krav. Nu kan han gå in i stallet själv utan några tveksamheter. Det är alltid en svår avvägning hur snabbt man kan gå frammåt med en ny häst. Man vill inte kräva för mycket då det kan leda till att hästen mister all den tillit som man har byggt upp. Samtidigt måste man tänja på gränserna lite hela tiden för att gå frammåt. Jag kan ibland bli stillastående för att jag inte vågar utmana mig själv och hästen. Jag försöker alltid vara väldigt lugn och snäll mot Apollo men även tydlig och bestämd och jag tror att jag har hittat ett bra sätt att kommunicera med honom.

Ridit ute i skogen har vi gjort väldigt mycket. Apollo tycker att det är riktigt roligt och går fram överallt. Han har inte brytt sig om något och då har vi ändå ridit över bäckar, broar, vattenpölar och så vidare. Han är väldigt modig och litar till mig 110%. Ber jag honom att gå över en bäck så vet han att det inte är någon fara och gör det utan minsta blinkning. Han är lika lyhörd i skogen som på banan så vi kan träna på skolor även i skogen. Han behöver muskla på sig och då tycker jag att backtträning är bäst.

Framtidsplanerna nu är att åka iväg till ridhus med honom. Han känns bekväm med mig på hemmaplan så nästa steg blir att träna på bortaplan. I februari börjar vi dressyrträna och jag längtar så mycket!
 
Första bilden är från provridningen och andra bilden efter två veckor hemma hos mig. Jag tycker att han är fin i hullet men behöver såklart muskla på sig mycket! Hans kondition är bra och likaså hans mentala styrka.
 
Älskade häst, vad jag är glad att jag köpte dig!
Josäfin Andersson

Åh han ser så fin ut på andra bilden :D

Svar: Tack <3
Annie Linnea Johansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress