Igår kom det åskskurar lite hela tiden. Jag hoppades och trodde att jag och Tino skulle slippa det ovädret när vi red men tyvärr fick vi en regnskur över oss.
Mina ridregnkläderna används flitigt nu. Albertinos regn ländtäcke används också flitigt. Vi står ut med lite regn men det tråkiga är att han har börjat bli lite stel i benen när de är blöta och han har stått stilla i hagen på grund av regnet. Jag upptäckte detta för några dagar sedan när jag skulle skritta fram honom. Han gick lite stelt men det blev bara bättre och bättre ju mer vi skrittade och tillslut så gick han som vanligt. 

Jag har nu börjat att ta in honom i boxen efter jag har mockat den. Sedan får han stå där utan regntäcket och lufta pälsen och värma till sina ben. Under tiden mockar jag de andra boxarna och fixar i stallet. Sedan i vanlig ordning ryktar, sadlar och tränsar jag. Jag brukar också massera benen lite. När jag låtit honom stå inne en stund och värma till sig och masserat hans ben är hans steg alltid normalt vid framskrittningen (och hela ridpasset). 
Det känns bra att vi har kommit fram till denna enkla lösningen för ridningen. Mindre bra känns det om han går med ett stelt steg i hagen när det regnar. Jag kanske borde ta in honom några fler gånger om dygnet. Låta honom värma till sig och sedan gå med honom en runda. Saken är den att han avskyr att gå i regnet. Om jag sitter på ryggen funkar det ju, för då tränar vi ju... Annars så är det helt meningslöst och tråkigt enligt honom.

Vi får se om jag kommer fram till någon bra lösning med att han inte ska få stela ben ute i hagen. Nu känns det lite hopplöst, som att benen blir stela efter en halvtimme hur jag än gör, eftersom att han bara vill stå stilla i sin hage när det regnar.
Det viktigaste är att hans ben inte är stela när jag ska anstränga honom och det är de ju inte. 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress