14 september 2017

Nya uppsatta mål

Allmänt träning

Jag har ett mål i höst som jag bestämt mig för att fokusera på och se till att nå. Målet är att träna min kropp varje dag då den behöver det för att må bra. Jag har haft problem med min kropp i många år och orsakerna till detta är att jag är över rörlig och har fel på några nackkotor och även en liten skolios. Det som lätt händer är att jag överanstränger mina svaga muskler vid ryggen när jag rider och därmed blir musklerna inflammerade. (Jag kan såklart äta tabletter för detta vilket jag har fått utskrivet av läkare men tyvärr får jag jobbiga biverkningar av dem och dessutom är det ingen långsiktig lösning på problemet.)  När musklerna är inflammerade tränar jag inte dom och därmed förblir de svaga. Just nu är jag dock fri från inflammerade muskler och tänkte dra igång med att träna upp ryggen igen. Det skulle även hjälpa mig i ridningen att bli lite rakare och slippa ha olika långa stigläder och kunna använda vänsterhöft lika bra som höger skulle absolut hjälpa vid exempelvis skänkelvikningar och galoppfattningar. 


Jag vill träna för att slippa inflammerade muskler, smärtan det medför och för att vara mer liksidig i sadeln. 

Målet med Albertino resultatmässigt är att spräcka 70%, vilket vi kan om vi inte får med oss någon kostsam miss. I helgen slutade vi på nästan 69% men jag vet att vi kan visa ännu lite fler växlar och tyvärr tyckte domaren att han var seg.. Så olika uppfattningar domare kan ha om samma ekipage! Jag hoppas på att vi kan komma upp i 70% innan årets slut. 


Jag vill även kunna sluta tjuvhålla i tyglarna när jag rider Albertino. Väldigt ofta när man ger en eftergift ökar Tino takten och för att bibehålla samma takt och rytm gör jag halvhalter i princip hela tiden. Halvhalter är absolut bra när man vill stämma av men en häst ska kunna gå i samma takt av sig själv. Jag vet att desto mer jag rider Tino ju mer kräver han att jag rider honom. Om jag alltid bromsar honom med min hand och sköter takten och rytmen så lär sig inte Tino det på egen hand och jag måste göra det åt honom. Likaså om jag alltid skänklar lite på en segare häst kommer inte hästen helt plötsligt lära sig att gå med god frammåtbjudning utav sig själv utan blir beroende av mina hjälper. Något jag jobbar väldigt mycket med nu och verkligen vill uppnå är att Albertino ska kunna gå med samma takt utan att jag ska behöva bromsa honom. För att uppnå detta mål måste jag såklart våga släppa efter helt med handen och inte bromsa hela tiden av gammal vana. Det som alltid har varit vår svaghet är att jag använder små hjälper till småsaker hela tiden där det egentligen inte ska behövas någon hjälp. Problemet blir sedan att jag måste göra en större hjälp när vi ska utföra något som i vanliga fall bara skulle behöva en liten hjälp. Tillexempel behöver jag göra en större hjälp när jag ska göra halt med Tino om jag använder den lilla hjälpen för att bara bibehålla samma gångart än om jag inte hade behövt använda någon hjälp. 

Vår första dressyrtäning tillsammans för bästa Bisse har vi på måndag! 

Amanda Jona [FOTOGRAF]

Heja dig! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress