Igår gjorde vi vår tävlingsebut för 2017 och jag tyckte att det kändes jättebra. Vi la upp det lite annorlunda än vi brukar med två klasser istället för en och kortare framrdining. Jag brukar rida fram en timme till första start när jag rider en klass och han har åkt långt men igår red jag bara fram en halvtimme fast det var flera minusgrader och drygt en timmes resväg. Albertino kändes fin från början (förutom att jag inte fick leda honom på framridningen vilket han är van vid). Han var relativt lösgjord, mjuk och framför skänkeln. Vi kunde till och med kortat ner framridningen ännu mer. Första klassen blev en uppvärmningsrunda, kolla på banan och bara rida mjukt. Han blev inte mot handen någongång men domaren hade önskat att han visade större skillnader i travlängningarna (återkommande kommentar som vi alltid får). I skritten började han trava när jag skulle korta upp honom så tyvärr fick vi bara en 4a, tråkigt att ge bort 4a poäng sådär på hans starka sida. I helhet är jag väldigt nöjd med känslan då han aldrig blev mot hand och kändes mjuk och fin. Dock var han inte 100% i formen men det blev somsagt en uppvärmningsrunda.

Till andra klassen red jag fram 25minuter ungefär men han var fin från början så kunde ha kortat ner den framridningen också. Han hade stått i transporten ett tag och det var minusgrader så jag ville vara på den säkra sidan.. Jag fångade jag upp formen lite mer i denna klassen och hade han mer mellan hand och skänkel. Han var väldigt taggad vilket resulterade i fina längningar men sämre upptagningar. Vi fick 7(!) poäng på mellantraven vilket är superbra för att vara oss och även 7poäng på mellangaloppen följt av en 6a på övergången till trav där han blev mot hand. Många 7or i hela programmet med slutkommentarerna att det var prydligt ridet. Överdommaren tyckte att mellangaloppen var riktigt bra och att det var roligt att se en så pigg 23åring. (Tino har större fanclub än jag..) Missen vi gjorde i programmet var att jag red fel väg och råkade driva på honom i skritten men lägsta poängen blev 6.

Jag är jättenöjd med tävlingsrundorna och att rida på lång bana passar oss väldigt bra. Det är synd att det inte är fler ponnytävlingar som har klasser på lång bana. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress