14 oktober 2018

7:or och 8:or

träning

Igår hade jag dressyrträning för Sussi vilket gick mycket bra. Hon tyckte att jag hade jobbat på bra med de tips jag fick förra träningen. Vi hade en mycket långsammare och bättre takt i skritten från början. Tidigare har jag velat rida på lite för mycket frammåt i skritten men då blev det bara hastigt och dåligt. Nu vågar jag sitta tillbaka och vänta in Q. Likaså var tempot i traven bättre från början. Jag fick tänka en millmiter mer ställning åt vänster i uppvärmningen men annars fick jag honom bra runt min innerskänkel. Galoppfattningarna från trav var inga problem! Solklara åttor på dem. Jag gör oftast galoppfattningarna från skritt då jag tycker att det är enklare, oavsett häst men nu visade ju Sussi att jag även kan göra fina galoppfattningar från trav. Skänkelvikningar jobbade vi mycket med och där fick vi fina sjuor i början. Jag fick berömm för att jag satt helt stilla på honom i traven. I slutet fick vi till två riktigt, riktigt bra skänkelvikningar. Jag behöver egentligen bara bli lite mer beslutsam och tydlig i min ridning. Blir man som ryttare lite tveksam och tillbaka syns det direkt. Man måste vara målmedveten och bara rida på. Då utstrålar man självförtroende och det ser enkelt ut för åskådare och dommare och då har man höjt momentet med ett poäng. Vi gjorde en övning med enkla byten i galoppen. Vi galopperade i rättvänd galopp, bröt av till skritt vid E, skrittade några steg för att sedan fatta förvänd galopp och galoppera till B där vi la ett enkelt byte till rättvänd galopp o.s.v. Det gick superbra! Förra träningen när vi red fövänd galopp blev det missförstånd och Q visade upp några bytesserier. Denna gången höll vi oss bara till den förvända galoppen. Vi red tempoväxlingar i trav också runt fyrkantspåret. Ena långsidan samlade vi några steg, red på frammåt för att samla igen och på den andra långsidan gjorde vi mellantrav. När jag samlade ihop energin i hörnet och förberedde mellantraven blev den också riktigt bra. Som upvärmning red vi serpentinbågar och gjorde övergångar på medellinjen. En favoritövning sedan tidigare.
Nu ska vi jobba på med dessa övningar till nästa träning!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress